8/30/2015

Jane Austen - Aşk ve Gurur (Gurur ve Önyargı)

0





Aşk ve Gurur, taşralı bir beyefendinin kızı olan Elizabeth Bennett ile varlıklı ve soylu toprak sahibi Fitzwilliam Darcy arasındaki çatışmayı anlatır. Gerçi Jane Austen bu iki karakteri birbirlerinin tuzağına düşmüş kişiler gibi sunar, ama "ilk izlenim"i tersine çevirmekte gecikmez: Soyluluk ve servetten kaynaklanan "gurur" ile elizabeth'in ailesinin soylu olmayışı karşısında beslediği "önyargı", Darcy'yi mesafeli davranmak zorunda bırakır. Elizabeth'in davranışında da hem özsaygının uyandırdığı "gurur", hem de Darcy'nin züppeliği karşısındaki "önyargı" etkili olur. Zeki ve coşkulu Elizabeth yalnızca Austen'ın en çok sevdiği kadın kahramanı değil, aynı zaman bütün İngiliz edebiyatının en çok ilgi uyandıran kadın roman kişiliklerinden biridir.


Kitap adı: Aşk ve Gurur (Gurur ve Önyargı)
Orjinal adı: Pride and Prejudice
Yazar: Jane Austen
Tür: Tarihi aşk,romantik
Sayfa sayısı: 412
Basım yılı: 2006
Yayınevi: İlya Yayınları
Goodreads puanı: 4.23

 https://www.goodreads.com/book/show/16009474-a-k-ve-gurur




Kitabın konusu: Elizabeth'in aslında çok yanlış tanıdığı ve önyargılı davrandığı bir insana karşı beslediği duygular onu korkutur. Bay Darcy ise gururunu yenmeyi başarabilecek mi?

Yorumum: Yukardaki iki cümleyi okumasanız da olur.Zaten kitabı yorumlamaya gelmedim.Böyle bir saygısızlığı yapacak kadar gelişmedim daha. Yorumu çok uzun zaman önce oturtulmuş,bu kadar mükemmel bir kitabın yorumu benim gibi bu işi daha yeni yeni öğrenen biri için çok zor. Aslında dediğim gibi,bu bir yorum değil.bir kitaba olan hayranlığın dışavurumudur. Teşekkürler...

Elizabeth denildiği gibi (kim dedi şu anda hatırlamıyorum) önünde diz çökülecek bir karaktere sahip bence. Sadece insanları analiz etme yeteneği bile onu mükemmel yapmaya yeter. Olaylara bakış açısı,ailedeki rolü... Ama tek yanlışı oldu,o da Bay Darcy'ye karşı olan önyargısı.

Bay Darcy gibi bir erkek karaktere ise,ben hiçbir kitapta rastlamadım diyebiliriz. O kadar kendine özgü,farklı,sırlı bir yanı var ki.Bence her erkeğin sahip olması gereken bir kişiliğe ve karaktere sahip kendisi. Ya da ben fazla abarttım. Gurur tabii ki olmalı.O kadar yakışıklı ve zengin herkeste biraz gurur olur.Hele tanımadığı bir ortama düşünce daha fazla olur. Bu konuya aşağıda ayrıca değineceğim.

Değiniyorum şimdi: Gurur ve Önyargı deyince aklıma hep ikisinin de Darcy'de toplanacağı gelirdi.Bu kitabı çok uzun zaman önce gözüme kestirmiştim ve okumadan önce de bazı spoiler'ler aldım. O yüzden kafam karışıktı.Darcy'yi hep fazla burnu havada,kimseyle konuşmayan bir tip sanırdım,ama daha fazla. Ben onun karakterinin - ya da davranışlarının mı desem - bu kadar çabuk değişeceğini beklemiyordum. Gururlu bir adam yorumuyla karşılaşmıştım hep,ama önyargı tabirinin de ona ait olduğunu sanıyordum.Ama değilmiş.Gurur bay Darcy'yi,önyargı Lizzy'yi anlatan tabirlerdi.Gerçekten de Darcy'ye karşı fazla önyargılı davrandı.Ama onun da haklı sebepleri vardı.Aklı karışmıştı ve bu bence normaldi.

Kitap her açıdan mükemmeldi. Bu kitap beni tarihi aşk kavramının yeniden gözden geçirmeye itti.Zaten Judith McNaught'un viki'sinde de okumuştum onun tarihi aşk kitaplarının bir ilk olduğunu,ondan önce bu tür kitapların çok farklı olduğunu,kendimi hazırlamıştım.Ama bu kadarını beklemiyordum. JM'de sadece aşk kısmı öne çıkıyordu,ama Jane Austen hem aşk,hem tarih kısmını öne çıkarmış ve bu aslında o devrin günümüz aşk romanı sayılırsa,kafamız karışabilir.Düşünsenize,o devirde yaşamış birinin ağzından yazılmış bir tarihi aşk mı,yoksa sadece duyumlarla ve hayal ürünü olarak yazılan bir tarihi aşk mı? Tabii ki ben burda JM'un kötü yazdığını,artık onu beğenmediğimi söylemiyorum,onun yeri benim için ayrı.Ama tarihi aşk deyince nedense artık aklıma Jane Austen gelecek gibi. Çok güzeldi,tek diyeceğim bu. Burada bitiriyorum ve filmini izlemek üzere aranızdan ayrılıyorum. Onun da yorumu yarın. :)

Alıntılar var ve Instagram sayfamda #ÇaldığımızCümleler etiketi altında çoktan paylaşıldı.



İndirmek için pembe kitap'a tıklayın. :)



Logo Design by FlamingText.com

0 yorum:

Yorum Gönder

Seymen. Blogger tarafından desteklenmektedir.

Kitapların tozunu alan canlar :)